Miten toimia, kun tinnitus vaivaa?

Viimeisin päivitys 17/04/24

Tinnituksen hoito on mahdollista, vaikka vielä nykyään yleinen hokema on, ettei siihen ole parantavaa hoitoa. On totta, että tinnituksen ääniaistimusta ei voida poistaa lääketieteellisin keinoin. Tinnitus on kuitenkin paljon monimutkaisempi ja laajempi tapahtuma aivoissa kuin pelkkä ääniaistimus. Se on usein seuraus monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta pitkälläkin aikavälillä. Sen vuoksi onnistunut tinnituksen hoito vaatii perusteellisen tutkimuksen ja perehtymisen asiakkaan yksilölliseen tilanteeseen.

Milloin tinnituksen hoitoon kannattaa hakeutua?

Tinnitus voi aiheutua voimakkaan melualtistuksen yhteydessä tai muusta syystä yhtäkkisesti. Hoitoon on syytä hakeutua mahdollisimman pian varsinkin, jos siihen liittyy kuuloalenemaa, huimausta tai tukkoisuuden tunnetta. Tinnitus voi aiheutua myös sairauden tai tapaturman yhteydessä. Tällöin on syytä hakeutua lääkäriin tai sairaalaan sairauden syiden ja oireiden ja tapaturman vammojen hoitoon. Mikäli tinnitus jatkuu toipumisen jälkeenkin, on hyvä hakeutua tinnituksen hoitoon. Usein korvien soiminen alkaa hiljalleen, eikä siihen aluksi kiinnitä huomiota. Tinnituksen hoitoon kannattaa hakeutua, kun tinnitus alkaa häiritsemään, ärsyttämään, vaikeuttamaan nukahtamista tai muilla tavoin vaikuttamaan negatiivisesti elämään.

Koskaan ei ole liian myöhäistä hakeutua hoitoon.

Tutustu tinnitukseen sivuillamme ja tee haitta-asteenarvio

Sivuiltamme löydät ajantasaista ja viimeisimpiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa tinnituksesta. Tiedon avulla saat oikean ja luotettavan käsityksen tinnituksesta. Kykenet myös paremmin ymmärtämään oman tilanteesi. Tinnituksen haittaa-asteen arvoilla voit arvioida tilannettasi ja hoidon tarvetta helpolla testillä.

Soita ja kysy lisää

Voit myös soittaa asiakaspalveluumme ja kysyä mitä tahansa tinnitukseen ja sen hoitoon liittyvää. Saat tietoa tinnituksesta ja hoidoista yleisellä tasolla. Pyrimme myös ohjaamaan sinut tarvitsemasi hoidon pariin.

Valitse itsellesi sopivin tapa aloittaa tinnituksen hoito

Ensikäynti – Ylipainehappiterapia

Tämä sopii sinulle, jolla tinnitus on ollut pitkään ja siihen liittyy voimakas stressireaktio. Olet käynyt aiemmin lääkärissä ja kuulontutkimuksissa sekä mahdollisesti kokeillut erilaisia hoitoja. Tai tinnitus on alkanut melualtistuksen yhteydessä alle viikko sitten.

Ensikäynti – Hieronta

Tämä sopii sinulle, jolla tinnitus on ollut pitkään ja siihen liittyy lihaskireyttä ja kipua niska-hartia alueella ja/tai mahdollisesti voimakas stressireaktio. Olet käynyt aiemmin lääkärissä ja kuulontutkimuksissa sekä mahdollisesti kokeillut erilaisia hoitoja. Tai tinnitus on alkanut alle kuukausi sitten voimakkaan niska-hartia alueen kireyden ja kipujen yhteydessä.

Ensikäynti – TART-Hoito

Tämä sopii sinulle, jolla tinnitus on vasta alkanut tai ollut jo pitkään. Et ole käynyt vaivaan liittyen tutkittavana tai edellisestä kerrasta on useampi vuosi. Epäilet, että tinnituksesi taustalla voi olla kuulovaurio, epäilet kuulonalenemaa tai sinulla on myös ääniyliherkkyyttä. Haluat perusteellisen käsityksen tilanteestasi ja sen pohjalta laaditun hoito-ohjelman.