Miten toimia, kun tinnitus vaivaa 2

Tinnituksen hoito on mahdollista, vaikka vielä nykyään yleinen hokema on, ettei siihen ole parantavaa hoitoa. On totta, että tinnituksen ääniaistimusta ei voida poistaa lääketieteellisin keinoin. Tinnitus on kuitenkin paljon monimutkaisempi ja laajempi tapahtuma aivoissa kuin vain ääniaistimus. Se on usein seuraus monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta pitkälläkin aikavälillä. Sen vuoksi onnistunut tinnituksen hoito vaatii perusteellisen tutkimuksen ja perehtymisen jokaisen yksilölliseen tilanteeseen.

Milloin tinnituksen hoitoon kannattaa hakeutua?

Tinnitus voi aiheutua voimakkaan melualtistuksen yhteydessä tai muusta syystä yhtäkkisesti. Hoitoon on syytä hakeutua mahdollisimman pian varsinkin, jos siihen liittyy kuuloalenemaa, huimausta tai tukkoisuuden tunnetta. Tinnitus voi aiheutua myös sairauden tai tapaturman yhteydessä. Tällöin on syytä hakeutua lääkäriin tai sairaalaan sairauden syiden ja oireiden ja tapaturman vammojen hoitoon. Mikäli tinnitus jatkuu toipumisen jälkeenkin, on hyvä hakeutua tinnituksen hoitoon. Usein korvien soiminen alkaa hiljalleen, eikä siihen aluksi kiinnitä huomiota. Tinnituksen hoitoon kannattaa hakeutua, kun tinnitus alkaa häiritsemään, ärsyttämään, vaikeuttamaan nukahtamista tai muilla tavoin vaikuttamaan negatiivisesti elämään.

Koskaan ei ole liian myöhäistä hakeutua hoitoon.

Tutustu tinnitukseen sivuillamme ja tee haitta-asteenarvio

Sivuiltamme löydät ajantasaista ja viimeisimpiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa tinnituksesta. Tiedon avulla saat oikean ja luotettavan käsityksen tinnituksesta. Kykenet myös paremmin ymmärtämään oman tilanteesi. Tinnituksen haittaa-asteen arvoilla voit arvioida tilannettasi ja hoidon tarvetta helpolla testillä.

Olethan käynyt lääkärissä?

Ennen Tinnitusklinikalle hoitoon tulemista on hyvä käydä lääkärissä. Tähän riittää käynti yleislääkärillä terveyskeskuksessa, työterveydessä tai yksityislääkärillä. On tärkeää, että lääkäri sulkee pois kaikki mahdolliset diagnosoitavissa olevat syyt. Mikäli jokin sairaus tai muu lääkärin diagnoosia vaativa syy löytyy, niin sen hoidosta vastaa lääkäri. Vastaanotollemme on syytä tulla, mikäli tinnitus jatkuu hoidon päättymisen ja paranemisen jälkeen. Jos mitään hoidettavissa olevaa syytä ei löydy, niin voit tulla vastaanotollemme. Lääkäri voi tehdä lähetteen tai suosituksen meille, mutta se ei ole välttämätöntä.

Varaa aika Tinnituksen hoitoon

Meillä tinnituksen hoito alkaa heti ensimmäisellä käynnillä. Siinä tehdään tarvittavat tutkimukset, Kerrotaan mistä tinnituksessa juuri sinun tapauksessasi on kyse ja laaditaan hoito-ohjelma. Voit varata ajan joko sivuiltamme, soittamalla tai jättämällä yhteydenottopyynnön.

Jos, et ole varma kuinka sinun tulisi toimia tai haluat keskustella tarkemmin asiantuntijan kanssa tilanteestasi, niin varaa aika henkilökohtaiseen Tinnituskonsultaatioon.

Jos, et ole varma kuinka sinun tulisi toimia tai haluat keskustella tarkemmin asiantuntijan kanssa tilanteestasi ennen hoito-ohjelman aloittamista, niin varaa aika henkilökohtaiseen Tinnituskonsultaatioon.